یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که متخصصان فناوری اطلاعات در حرفه خود با آن مواجه‌اند، افزایش حجم پردازش داده‌ها و مدیریت بودجه بخش IT برای پاسخ به تقاضای ذخیره‌سازی اطلاعات است. به ویژه زمانی که متخصصان IT شب و روز با سرورها، شبکه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی، سیستم‌های مجازی‌سازی و ذخیره‌سازی سر و کار دارند. این یعنی نیاز به پلتفرمی برای نگهداری داده‌ها که نیاز برنامه‌ها و کاربران را برطرف کند، روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود. استوریج EMC یک استاندارد جدید ذخیره‌سازی است که نیازهای متخصصان IT را با وجود منابع محدود سازمان‌های کوچک برآورده می‌سازد.

این سیستم‌ها به دلیل سادگی، طراحی مدرن، عملکرد قابل قبول، انعطاف‌پذیری و قیمت مقرون‌به‌صرفه، نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

شرکت EMC DELL در زمینه تولید سیستم‌های ذخیره‌سازی زبانزد است. کاربران می‌توانند با نیازها و بودجه‌های مختلف از این شرکت سیستم ذخیره‌سازی خریداری کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات Dell Emc بپردازیم و انواع آن را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

استوریج emc چیست؟

استوریج emc چیست

استوریج EMC یک راه حل ذخیره‌سازی ساده با مدیریت آسان است که به راحتی با ابر ادغام می‌شود، قابلیت اتصال به اکوسیستم‌های VMware و Microsoft را دارد و از ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند. این سیستم‌های ذخیره‌سازی انواع آرایه‌های ذخیره‌سازی، ابر هیبریدی، فلش و ذخیره روی دیسک را شامل می‌شوند تا نیازهای ذخیره‌سازی شرکت‌ها را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند و دستی به روی اطلاعات بدون ساختار بکشند.

به‌لطف رابط کاربری آسان و کار محور HTML5 در این سیستم ذخیره‌سازی، مدیریت ذخیره‌سازی برای همه افراد، حتی کسانی که دانش چندانی در این زمینه ندارند، ساده‌تر از قبل است. به‌علاوه معماری پیچیده این ماژول ضمن پشتیبانی از فلش و طیف گسترده‌ای از خدمات داده، سادگی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه را ارائه می‌کند.

اجزای مهم استوریج emc است؟

برای آشنایی بهتر با این تکنولوژی ذخیره‌سازی، بیایید ببینیم مهم‌ترین اجزای آن چیست و از چه مولفه‌هایی تشکیل می‌شود.

۱) محفظه آرایه دیسک

آرایه ذخیره‌سازی EMC شامل درایو‌های دیسک EMC است که برای ذخیره داده‌ها موردنیاز است. البته این درایوها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف موجودند و می‌توان آنها را به شکل دلخواه سفارشی کرد. به‌علاوه افزونه‌هایی وجود دارند که اگر کل فضای خالی دیسک پر شود، می‌توان برای افزایش ظرفیت از آنها استفاده کرد. تمام این افزونه‌ها برای این سیستم ذخیره‌سازی قابل تهیه هستند.

۲) محفظه پردازنده دیسک

هسته اصلی این سیستم ذخیره‌سازی که شامل قفسه‌های EMC است و بسته به نسخه سیستم، از تعداد درایوهای مشخصی پشتیبانی می‌کنند. برای مثال استوریج EMC مدل VNX5100 قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۷۵ درایو را دارد. اگر از یک EMC استوریج بزرگ استفاده می‌کنید، محفظه پردازشگر استوریج وظیفه این مولفه را برعهده می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم مدیریت نگهداری از این بخش را به یک فرد کاردان بسپارید.

۳) ایستگاه کنترل

هر آرایه ذخیره‌سازی شامل BLADE هایی است که از بک‌اند به هاست و داده‌ها دسترسی دارند و بر اساس نیاز مقیاس‌پذیرند. ایستگاه کنترل وظیفه ارائه عملکرد مدیریتی برای BLADE ها یا Data Mover را برعهده می‌گیرد. Data Mover ها در محفظه Data Mover قرار دارند.

انواع EMC استوریج

ای ام سی استوریج انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای نیازهای گوناگونی طراحی شده‌اند. در این بخش مدل‌های مختلف EMC استوریج را بررسی می‌کنیم.

سری PowerVault ME

مدل‌ها: ME40xx, ME4048, ME50xx, ME5024

ویژگی‌های کلیدی: سطح ورودی، مقرون به صرفه، مدیریت ساده، گزینه‌های فلش هیبریدی، مقیاس تا 8PB. پیکربندی‌های 2 یونیتی و 5 یونیتی را ارائه می‌کند، از انواع درایوهای مختلف (HDD، SSD) پشتیبانی می‌کند. خواندن 12 گیگابایت در ثانیه و توان پردازشی 10 گیگابایت در ثانیه را ارائه می‌دهد.

ایدئال برای: به اشتراک‌گذاری فایل، پشتیبانی برنامه، بکاپ‌گیری، مشاغل کوچک و متوسط.

PowerEdge R750/R7525 با تنظیمات ذخیره‌سازی

مدل‌ها: R750xs, R7525xs

ویژگی‌های کلیدی: فضای ذخیره‌سازی یکپارچه‌سازی شده با سرور، گزینه‌های درایوی متنوع، فشرده، مقرون به صرفه.

ایدئال برای: دسکتاپ مجازی، پایگاه داده، برنامه‌های کاربردی در مقیاس کوچک، محاسبات اج.

سری SC

مدل‌ها: SCv3000, SCv3200, SCv5000, SCv7000

ویژگی‌های کلیدی: میان رده، فلاش هیبریدی، عملکرد بهینه، پیکربندی 2 و 3 یونیتی.

ایدئال برای: ماشین‌های مجازی، پایگاه‌های داده، محاسبات با کارایی بالا، مشاغل متوسط و بزرگ.

سری XtremIO All-Flash Arrays

مدل‌ها: X4، X2، X800

ویژگی‌های کلیدی: سرعت عمل بالا در حد زیر میکروثانیه، تمام فلش، کیفیت بالا، 2 و 5 یونیتی.

ایدئال برای: تجزیه و تحلیل در زمان واقعی، پایگاه‌های داده، حجم کاری AI/ML، برنامه‌های کاربردی حیاتی.

سری PowerVault NX

مدل‌ها: NX3300, NX4300, NX5300

ویژگی‌های کلیدی: اپلیکیشن NAS، اشتراک فایل، ظرفیت تا 144 ترابایت، تک یونیتی و دو یونیتی.

ایدئال برای: گروه‌های کاری، دپارتمان‌ها، مشاغل کوچک و متوسط.

سری Isilon OneFS

مدل‌ها: F800, F800N, F800X, F810, F810N

ویژگی‌های کلیدی: توان عملیاتی بالا، پشتیبانی از چند پروتکل، یکپارچه‌سازی ابری.

ایدئال برای: داده در مقیاس بزرگ، آرشیو رسانه‌ها، شرکت‌های بزرگ.

سری Dell EMC ECS (Elastic Cloud Storage)

مدل‌ها: ECS S210، ECS S410، ECS S610

ویژگی‌های کلیدی: ذخیره‌سازی اشیا، سازگاری با S3، تکثیر چند سایتی، دسترسی به داده‌های جهانی.

ایدئال برای: داده‌ها در مقیاس اگزابایت، بایگانی، برنامه‌های کاربردی ابری.

امنیت در سطح سخت افزاری استوریج EMC

ذخیره‌ساز EMC چگونه از داده‌های شما محافظت می‌کند؟

داده‌ها رگ حیاتی هر سازمانی هستند و حفاظت از آن بسیار مهم است. برای همین داشتن یک سیستم امنیتی قوی و غیرقابل‌نفوذ برای چنین کالاهایی ضروری است. در استوریج EMC نیز از بهترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های امنیتی استفاده شده است تا از داده‌ها در برابر مشکلات مختلف محافظت شود.

امنیت در سطح سخت‌افزاری

رمزگذاری: استوریج‌های ای ام سی دارای رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار هستند که از داده‌ها در زمان استراحت و در حال انتقال محافظت می‌کنند. این گونه حتی اگر فیزیک درایو به خطر بیفتد، داده‌ها محافظت می‌شوند. فناوری‌هایی مانند استانداردهای AES-256 و TCG Opal قابلیت‌های رمزگذاری قوی را تضمین می‌کنند.

بوت امن و Trusted Platform Module (TPM): این ویژگی‌ها از بوت غیرمجاز جلوگیری می‌کنند و یکپارچگی سیستم افزار و اجزای سخت‌افزار را تضمین می‌کنند و یک لایه امنیتی اضافی را به دیگر بخش‌های امنیتی سیستم اضافه می‌کنند.

تشخیص دستکاری و امنیت فیزیکی: محفظه‌های مقاوم با مکانیسم‌های تشخیص نفوذ و کنترل دسترسی، از دستکاری فیزیکی و دسترسی غیرمجاز به دستگاه‌های ذخیره‌سازی جلوگیری می‌کنند.

امنیت در سطح نرم‌افزار

فناوری Snapshot: پشتیبان‌گیری لحظه به لحظه از داده‌ها را فعال می‌کند و به شما امکان می‌دهد در صورت حذف تصادفی، خرابی یا حملات باج‌افزار به سرعت به وضعیت دلخواه بازگردید.

تکثیر و Mirroring: کپی‌های اضافی از داده‌ها را در سیستم‌های ذخیره‌سازی مختلف یا مکان‌های جغرافیایی گوناگون ایجاد می‌کند و از در دسترس بودن داده‌ها حتی در هنگام خرابی یا فاجعه سخت‌افزاری اطمینان حاصل می‌کند.

تکرار و فشرده‌سازی داده‌ها: با حذف داده‌های اضافی، به حداکثر رساندن کارایی ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی پشتیبان‌گیری، فضای ذخیره‌سازی را بهینه‌سازی می‌کند. این کار امکان بکاپ گیری و بازیابی سریع‌تر را هم فراهم می‌کند.

قابلیت‌های WORM: این قابلیت‌ها از اطلاعات مهم در برابر تغییرات ناگهانی محافظت می‌کنند.

ابزارهای مدیریتی و امنیتی

پلتفرم‌های مدیریت یکپارچه: پلتفرم‌هایی مانند Unisphere کنترل و دید متمرکز را بر محیط ذخیره‌سازی شما ارائه می‌دهند و مدیریت امنیتی و وظایف حسابرسی را ساده می‌کنند.

کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC): این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا مجوزهای دسترسی کاربران را تعریف کنید و دسترسی به داده‌های حساس را بر اساس نقش‌ها و نیازهای خاص محدود کنید.

امنیت ادغام شده: بسیاری از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی Dell EMC با محصولات امنیتی پیشرو مانند سیستم‌های SIEM (اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد) ادغام می‌شوند و امکان شناسایی جامع تهدید و پاسخ به حادثه را فراهم می‌کنند.

حفاظت از داده‌ها در برابر تهدیدات مدرن

محافظت از باج‌افزار: ویژگی‌هایی مانند اسنپ‌شات غیرقابل‌تغییر و بکاپ گیری، لایه‌های دفاعی بیشتری را در برابر حملات باج‌افزار ارائه می‌دهند و امکان بازیابی را بدون پرداخت باج فراهم می‌کنند.

Cyber Vault: این ابزار اختصاصی بکاپ گیری، نسخه‌های بکاپ را جدا و به طور ایمن ذخیره می‌کند و آن‌ها را در برابر بدافزار یا حملات سایبری قوی‌تر می‌کند.

پیشگیری از افشای داده‌ها (DLP): راه‌حل‌های پیشرفته DLP می‌توانند داده‌های حساس را شناسایی کرده و از نفوذ یا افشای تصادفی آنها جلوگیری کنند.

امنیت ابری:

  • رمزگذاری ابری
  • Cloud Access Control
  • ثبت و نظارت Cloud Audit

چرا از استوریج EMC استفاده کنیم؟

اهمیت استوریج emc

اولین مزیت استوری EMC این است که می‌توان از این سیستم‌ها برای ذخیره داده‌های بلوکی، داده‌های فایلی یا هر دو استفاده کرد. اینها برای عملکرد و کارآمدی صد در صدی طراحی شده‌اند؛ در عین حال انرژی کمی مصرف می‌کنند و رد پای جزئی از خود به جای می‌گذارند. همچنین به لطف فرایند سرمایش تطبیقی، از گرم‌شدن بیش از حد سرورها جلوگیری کرده و حتی در صورت قطع یک منبع تغذیه، یک منبع تغذیه دوگانه به‌عنوان بک‌آپ دارند. رابط کاربری با مدیریت فوق‌العاده آسان مزیت دیگر این سیستم ذخیره‌سازی است.

ویژگی‌های برجسته استوریج EMC

اگر بخواهیم به ویژگی‌های برجسته استوریج EMC اشاره کنیم، می‌توانیم رمزگذاری، امکان مدیریت داده‌ها به‌صورت محلی و از راه دور، ثبت تصویر فوری در بازه‌های زمانی خاص، ذخیره‌سازی فایل‌ها و بلوک‌ها و امکان گسترش و ادغام با اکوسیستم‌های VMware، Microsoft و OpenStack را در نظر بگیریم. توسعه این ماژول ذخیره‌سازی در وهله اول برای در راستای به حداکثر رساندن عملکرد، سازگاری و کوتاه‌ترین زمان پاسخ بود. نتیجه یک سیستم کاملا بهینه‌سازی شده است که کارایی قابل قبولی برای کاربردهای شخصی و سازمانی ارائه می‌کند. چند نمونه از ویژگی‌های این ماژول به‌صورت موردی عبارت‌اند از:

    • ادغام بارهای کاری متعدد در یک راه حل ذخیره‌سازی جامع و مقرون به صرفه که به‌مراتب بهتر از خرید درایوهای مجزا برای هر عملکرد است.

    • عملکرد قابل اعتماد و تأخیر کم در طیف وسیعی از انواع حجم کاری.

    • ساده‌سازی و تسریع عملیات با انتقال کل پایگاه‌های داده و بارهای کاری روی یک راه‌حل ذخیره‌سازی.

    • تضمین امنیت کامل با قابلیت‌های حفاظت از داده.

    • فناوری زیربنایی پیشرفته و سابقه اثبات‌شده در صنعت.

    • امکان برای شناسایی نقطه ورودی/خروجی با استفاده از Storage Manager.

    • امکان تنظیم هشدار برای نظارت بر عملکرد ذخیره‌سازی.

    • پیش بینی دقیق نیازهای ظرفیت ذخیره‌سازی.

مزیت‌های استفاده از استوریج EMC چیست؟

در ادامه این بخش نگاه دقیق‌تری به مزیت‌های مهم استفاده از EMC می‌اندازیم.

۱) ساختار پیشرفته

EMC چندین برابر سریع‌تر از نسل قبلی آرایه ذخیره‌سازی VNX است و سرعت آن تا ۳۰۰ هزار IOPS (عملیات ورودی/خروجی در ثانیه) برآورد می‌شوند. ساختار پیشرفته این ماژول ذخیره‌سازی عملکرد قابل اطمینان و ویژگی‌های مهم سازمانی مثل پشتیبانی از فایل‌ها، بلوک‌ها و VVol ها، ارائه پایگاه داده تراکنش‌گرا و سیستم فایل‌های سنتی قابل تنظیم، امکان همگام سازی از راه دور، رمزگذاری وابسته به کنترلر محلی، مدیریت داده‌های کپی یکپارچه EMC iCDM  و صدها ویژگی دیگر را یکجا ارائه می‌کند.

۲) انعطاف‌پذیری

طراحی استوریج emc نسبت به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده رقیب، سازگاری و گزینه‌های استقرار بیشتری را ارائه می‌دهد. این تطبیق پذیری به این معنی است که نیازهای مختلف ذخیره‌سازی در سازمان‌های مختلف دیگر نگران کننده نیست. چرا که این تکنولوژی می‌تواند تا سطح ۳ پتابایت و ۳۰۰ هزار IOPS انعطاف‌پذیر باشد. از ویژگی‌های انعطاف‌پذیری EMC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • یک آرایه تمام فلش که مخصوصا برای مراکز داده فلش طراحی شده و با ارائه یک معماری ترکیبی، انواع شرایط تجاری را کنترل می‌کند.

    • یک ابزار مجازی انواع فایل‌های پیچیده‌ و بلوک‌ها را ذخیره کرده و قابلیت‌های مدیریت داده را فراهم می‌کند.

۳) امنیت

شکی نیست که حفاظت از داده‌ها باید جزء اساسی و جدایی‌ناپذیر طراحی و اجرای تمامی محیط‌های ذخیره‌سازی داده باشد. در این راستا، تعامل نزدیک با EMC Data Domain و EMC Data Protection SuiteTM تضمین می‌کند که عملیات تمام ورک‌لودها بدون وقفه و کاملا محافظت شده باشد.

۴) هوشمندی بیشتر

برای پیشرفت در صنعت وجود زیرساخت‌ هوشمند یک الزام مهم است. شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید emc با تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، توصیه‌های کاربردی در زمینه کاری و دید کاملی ارائه می‌کنند که در سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی خبری از آنها نیست.

۵) پشتیبانی بیشتر

برخی از کمپانی‌های جدید مثل hpe با ارائه پشتیبانی اتوماسیون و امکان دسترسی مستقیم به یک تیم متخصص، فرایند پشتیبانی را چندین مرحله ارتقا می‌دهند. هرچه زمان کمتری برای حل و فصل تیکت‌های پشتیبانی صرف کنید، وقت‌کشی کمتر و کارایی سیستم بهتر خواهد بود.

۶) دسترسی به ابر هیبریدی

با انتخاب یک استوریج emc مناسب می‌توانید به فضای ابر هیبرید دسترسی یافته و بدون هیچ زحمتی، به مجموعه‌ای از خدمات داده‌های ابری دسترسی پیدا کنید. امکان پشتیبان‌گیری یکپارچه ابری برای شما مهیاست بی‌آنکه با هیچ سیستم رمزگذاری یا هزینه اضافی مواجه باشید.

مزایا استوریج EMC

Dell EMC PowerProtect چیست؟

Dell EMC PowerProtect یک پلتفرم جامع حفاظت از داده است که برای مقابله با چالش‌های حفاظتی و مدیریت داده‌ها در محیط‌های پیچیده و ترکیبی IT امروزی طراحی شده است. این تکنولوژی شامل طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود که انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف فراهم می‌کنند.

اجزای کلیدی PowerProtect:

  • نرم‌افزار PowerProtect: این نرم‌افزار مدیریت متمرکز و خودکار را برای انجام کارهای مختلف در زمینه حفاظت از داده‌ها، از جمله پشتیبان‌گیری و بازیابی فراهم می‌کند. با محیط‌های ذخیره‌سازی متنوع ادغام می‌شود و رویکردی واحد برای حفاظت از داده‌ها ارائه می‌دهد.
  • دستگاه‌های PowerProtect: این سیستم‌ها حفاظت از داده‌ها را ساده می‌کنند و برای نیازها، عملکردها و ظرفیت‌های متفاوت تولید شده‌اند. گزینه‌ها عبارت‌اند از:
  • سری DD: ابزارهای پشتیبان‌گیری مبتنی بر دیسک که پشتیبان‌گیری، کپی‌برداری و تکرار با کارایی بالا را برای طیف وسیعی از بارهای کاری ارائه می‌دهند.
  • سری X400: دستگاه‌های مدیریت داده چندبعدی که قابلیت‌های پشتیبان‌گیری، تکرار، بازیابی فاجعه، بایگانی و… را ترکیب می‌کنند.
  • VXrail: راه‌حل‌های زیرساختی یکپارچه‌سازی شده با نرم‌افزار PowerProtect برای محافظت ساده از داده‌ها در محیط‌های مجازی.
  • ابزارهای حفاظت از داده‌ها: PowerProtect برای افزایش حفاظت از داده‌ها با ابزارهای زیر ادغام می‌شود:
  1. Avamar: ابزاری برای پشتیبان‌گیری و بازیابی با کارایی بالا برای ماشین‌ها و برنامه‌های مجازی.
  2. سری Data Domain DR: دستگاه‌های اختصاصی برای تکثیر و بازیابی داده‌ها در فواصل طولانی.
  3. RecoverPoint برای ماشین‌های مجازی: بازیابی تقریباً آنی برای ماشین‌های مجازی، به حداقل رساندن خرابی در زمان بروز فاجعه.

مزایای Dell EMC PowerProtect:

  • حفاظت جامع از داده‌ها
  • مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری
  • اتوماسیون سازی و ساده‌سازی
  • امنیت و انطباق
  • مقرون به صرفه بودن

در زمان خرید استوریج EMC به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

انتخاب بهترین استوریج EMC مستلزم توجه به نکات زیر است:

  • درک نیازهای کاری
  • ویژگی‌های حجم کاری و عملکرد
  • اندازه و رشد داده‌ها: حجم فعلی داده‌ها و پیش‌بینی رشد آن‌ها در آینده
  • محافظت و امنیت داده‌ها
  • محدودیت‌های مالی و بودجه

قیمت استوریج EMC چقدر است؟

قیمت استوریج EMC متفاوت است و نمی‌توان برای این دستگاه قیمت یکسانی داد زیرا انواع مختلفی دارد. قیمت ذخیره‌ساز Dell EMC با توجه به امکانات و مشخصات آن متغیر است. هر چه امکانات و ویژگی‌ها بیشتر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی استوریج EMC پرداختیم و انواع آن را بررسی کردیم. این سیستم‌های ذخیره‌سازی مناسب انواع کسب و کارها و محیط‌های کاری است؛ بنابراین فرقی ندارد که در چه محیطی کار می‌کنید و تا چه اندازه داده دارید، به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را در استوریج‌های Dell EMC ذخیره کنید. این استوریج‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند. در فروشگاه تسکا نیز انواع استوریج ای ام سی وجود دارد. می‌توانید برای مشاوره خرید استوریج EMC با پشتیبانی فروشگاه تسکا تماس حاصل کنید تا متخصصان فروشگاه به سوالات شما پاسخ بدهند. این گونه می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ آیا ما هم قصد دارید داده‌های مهمی را ذخیره‌سازی کنید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.